Stap 3
In het derde stadium gingen we aan de slag met de leerlingen, leerkracht Lore en onze muziekcoach. Er werden relaxatieoefeningen gegeven in combinatie met muzikale ontdekking en verkenning. Zo werkten we met klankyoga, ademhalings- en stemoefeningen, klankschalen en gingen we muziek beluisteren en voelen. Elke sessie werd gevolgd door een evaluatie tussen leerkracht Lore en de muziekcoach. Ook de feedback van de leerlingen werd hierin meegenomen. Door deze continue wisselwerking konden we steeds kort op de bal spelen en samen werken aan positieve ervaringen voor zowel de leerlingen en begeleiders als de muziekcoach.
Lerares Lore benadrukte dat de workshops heel laagdrempelig waren, waarin iedereen zichzelf kon zijn. Ze legde de nadruk op het belang van het proces met de leerlingen boven het eindproduct en benoemde de waarde van uitwisselingsmomenten, evaluaties, nabesprekingen en bijsturingen. De muziekcoach toonde ook begrip wanneer het moeilijk liep met de jongeren, wat als heel waardevol werd ervaren.