Stap 2
In deze fase hebben we samen met de geschikte muziekcoach het concept voor de workshops op maat van de school verder uitgediept. We hebben hiervoor samengewerkt met muziekcoach Angie om de workshops in detail vorm te geven. Dit omvatte het ontwikkelen van het specifieke workshopthema en het uitwerken van de praktische aspecten, waarbij de kinderen hebben toegewerkt naar een muzikale poppenkastvoorstelling. Dit hield in dat ze niet alleen de tekst, maar ook de poppenkast, de poppen en de muziek zelf hebben gemaakt.
Muziekcoach Angie reflecteert over de samenwerking: ‘Als muziekcoach vond ik het heel fijn om samen met de kinderen te werken naar een creatief doel. Na een brainstormsessie met de kinderen, waaruit bleek dat ze van alles wilden doen in het project, stelde ik voor om een soort van poppentheater te maken waarbij alles door hen gemaakt werd. Hun enthousiasme was aanstekelijk. Ik ben toen zelf gaan brainstormen over hoe ik al die creatieve vaardigheden aan de kinderen kon overbrengen.’
Angie vervolgt: ‘Ik heb workshops uitgewerkt in verschillende thema’s, altijd met als doel het poppentheater. We begonnen met het ontwikkelen van verhalen, waarbij we essentiële elementen zoals het hoofdpersonage, de slechterik en de redder verkenden. Daarna zijn we gestart met theaterworkshops, waarin we werkten aan expressie in stem en beweging voor ‘slechterik’ en ‘held’. Zodra de kinderen hiermee vertrouwd waren, begonnen we met het uitwerken van personages uit onze verhalen. We hebben poppetjes gemaakt met klei, textiel, hout en verf. Ter versterking van het hele verhaal hebben we uiteindelijk muzikale elementen toegevoegd.’